Pazar, Mart 27, 2016

Yalnız Kadınlar Arasında ~ Cesare Pavese

Rosetta Mola saf bir kızdı, ama her şeyi ciddiye almıştı. Durduk yerde canına kıymaya kalkıştığı doğruydu. Momina'ya duyduğu aptalca sevgi ya da başka bir sıkıntı canına kıyması için bir gerekçe olamazdı. Yalnız kalmak istiyordu, kalabalıktan kaçmak istiyordu; oyds o çevrede yalnız kalınamazdı, yalnız kalabilmenin tek yolu varlığını ortadan kaldırmaktı. Oysa Momina ile ötekiler yine aralarına almışlardı onu; Montalto'ya birlikte gitmiştik onu bulmaya.

Yalnız Kadınlar Arasında... Pavese de ruhu ve kalemi karanlık canına kıyan güzide yazarlarımızdan biri. Ben kendisine Tezer Özlü üzerinden aşinayım. Bir Tezer Özlü tutkunu olmasam da biliyorsunuz okumayı sevdiğim, kalbime dokunan yazarlardan biri ve onu bunca etkileyen bir başka yazarı tanımak istememem olacak iş değildi. Bir kitap alış verişi sırasında kapağının da güzelliğine vurularak kitabı aldım. Hazır Bahar Okuma Şenliği'ne katılmışken de ilk kategoriye dahil ettim kitabı. Gerçekten de olaylar bahar mevsimini de kapsıyor bu arada, kitap değişikliği yapmama gerek yok.
 
Orta yaşlı bir kadın yıllar sonra doğup büyüdüğü kasabaya, Torino'ya dönüyor. Zamanında bir adamla birlikte kasabadan kaçmış, daha sonra ayrılmışlar. Kadın orada moda üzerine çalışmaya başlamış ve bir şirketin uzantısı falan gibi bir şey olarak -benim anladığım kadarı ile, acaba kitabı anlamış mıyım ki?- kasabay gelip bir dükkân açmaya çalışıyor. Bu esnada kasabadaki insanlarla tanışıyor, tahmin edersiniz ki bu insanlar ayaktakımı değil. Yaşamı boyunca hiç çalışması gerekmemiş hanımlar, hanımlara ilgi duyan hanımlar, işkolik hanımlar, aklı beş karış havada ressam beyler, insanlardan kaçmaya çalışan hanımlar, tüm bu hayatlar arasında şekillenen bir intihar.

 
Daha fazla ne diyebilirim gerçekten bilmiyorum. Kitabı çok fazla sevmedim, Zihin'in tahmin ettiği gibi çok bunaltıcı buldum. Bütün bu insanların hayatındaki anlamsızlık ve anlam arayışı -kendi hayatımdaki anlamsızlık ve anlam arayışı- ruhumu bunalttı. Sayfaları hızlı hızlı çevirmek için elimden geleni yaptım. Yine de biliyorum ki, güzel bir kitap. O yüzden size öneriyorum.

 
Yarabbim elimde o kadar çok kasvet kasvet ve intihar intihar kitap var ki, Mine Söğüt'ten ve Pavese'den sonra bir tanesini daha yüreğim kaldırmayacak o yüzden... Otostopçunun Galaksi Rehberi'ne başlıyorum... Size muhteşem bir şarkı bırakıp buralardan gidiyorum.

2 yorum:

  1. Bu haftasonu aynı duygularla kapağına vurularak elime alıp, not ettim kendisini. Ama yorumundan sonra uzun bir süre erteleyeceğim galiba alıp okumayı. Bu ara anlam arayışlarıyla dolu intihar temalı yayınlar okuyamıyorum :/ Otostopçunun Galaksi Rehberi'nde serinin ilk kitabını okumuştum, bende devam edeyim okumaya :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belki Mine Söğüt'ün hemen ardından okumamalıydım. Biraz gümbürtüye gitti. Otostopçunun Galaksi Rehberi'ni (ilk kitabı kastediyorum) okuyorum ve çoook keyifli, buhranlarımızın kurtuluşu bu seri olabilir :D

      Sil